Norrsken

Har precis blivit väldigt intresserad av norrsken som tyvärr bara finns på det norra halvklotet så man får väl ta sig en trip uppåt i Sverige någon gång. Tydligen finns det också på det södrahalvklotet och kallas då sydsken, som jag aldrig hört förut, och tillsammans kallar man de båda  skenen polarsken om någon ville veta.
 
Norrsken uppstår när laddade partiklar i rymden börjar röra sig snabbt och samtidigt dras mot jorden med hjälp av magnetfältet vid polerna. De tar sig in i vår atmosfär och krockar med atomerna och molekylerna som finns där. Då bildas det ljuset som vi kallar just norrsken.
 
Fatta vad coolt att se ett norrsken på riktigt, det ska jag ha gjort innan jag dör. Det skulle tydligen gå att se i hela Sverige men ju mer norrut man var desto större var chansen. Vädret skulle vara en aning kalt och mörkt såklart. I Skandinavien visar det sig oftast mellan oktober-mars, före midnatt och varar i ca 10 minuter.
 
Nu vet ni en hel del om norrsken, asså jag får typ panik så fint det är. Fatta mysigt att bo i Kiruna och uppleva detta var och varannan natt. ÅHH! Alla minns ju Björn Bröder, så himla fint!
 Puss och kram lever banan Δ
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback